Overprikkeling in het gezin

Gepubliceerd op 7 maart 2022 om 11:16

Opvoeden brengt de nodige uitdagingen met zich mee, het is niet altijd even makkelijk. 

Je vraagt je jezelf netzoals vele andere ouders af: Hoe kan ik mijn dagelijkse stress en frustratie hanteren, zodat ik niet meer schreeuw tegen mijn kind en hen de les lees. 

Je creëert negatieve gedachten over jezelf en je kind: Ik ben een slechte waardeloze moeder/vader, en/ of ik heb een moeilijk, ingewikkeld kind.

De waarheid is dat jij geen slechte ouder bent en je kind ook geen slecht kind, probeer daarom de nuttige helpende gedachten in te zetten. Je hebt immers alles in huis om je kind zo goed mogelijk te begeleiden, alleen heb je dit nog te ontdekken. 

Je voelt en voorziet: 'mijn kind en ik zijn beiden overprikkeld van teveel activiteiten door de week of door de dag, we willen vertragen en vaker rust inschakelen.'

 

Je kind kan dus ook overprikkelt raken.

het begint met het herkennen van de dominosteentjes, die leiden tot een overprikkeling van een kind. Het herkennen van deze dominosteentjes zullen je kind een beter inzicht geven in mogelijkheden om hier anders mee om te gaan. 

Je kind zal sneller heftiger gedrag vertonen, wanneer er teveel aan prikkels op hem afkomen. Je kind is dan niet meer in staat om negatieve gevoelens en gedachten te verdragen en zal hier geïrriteerd op reageren.

Hier volgen enkele voorbeelden dat je kind prikkelbaar kunnen maken:

- Honger

- Gebrek aan slaap

- Stress door school

- Zich lichamelijk niet lekker voelen

- Buitengesloten voelen tijdens activiteiten kinderen onderling

- Straffen die het kind zijn bijgebleven, zowel op school als thuis.

- Ouders met stressverschijnselen door werk, problemen, verantwoordelijkheden enz.

 

'Mijn kind weet niet hoe
hij zijn eigen hersenen
moet kalmeren'

 

Benader je kind vanuit verbinding, laat zien en merken dat je kind het even moeilijk heeft, gebruik de woorden dat hij/zij ook gebruikt.. bijvoorbeeld ik zie dat je boos bent, je mag je nu verdrietig voelen, het is allemaal te veel he? je hebt hoofdpijn/ buikpijn dat lijkt me heel vervelend.. hiermee hoop je het kind gekalmeerd te hebben om vervolgens hem of haar te leiden naar hen rustmomenten. 

Ook lichamelijke aanrakingen zijn onmisbaar om zijn veiligheid terug te geven in zijn lichaam. Een aai over de rug, een arm over de schouder, een kus op de wang, veeg de tranen weg, wat voor jullie prettig voelt op dat moment, dit zal de spanning voor een deel wegnemen en begeleidt het kind naar een rustplek.

 

Wanneer je weinig plezier ervaart in het leven en je niet in staat bent om mindful of kalm te blijven, stop dan even en kijk op een afstand naar de stand van zaken. Wat gebeurt er in je leven en in je lichaam dat ervoor zorgt dat je vastzit? Je verdient het om je goed te voelen. 

 

'Positieve ervaringen
creëren nieuwe positieve
verbindingen in de
hersenen van je kind'

bron: het boek 'integratief opvoeden' Bohn stafleu van Loghum.

 

 


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.